Supercela nad západním Slovenskem

10.06.2017

Tuto supercelu jsem pozorovat pouze z dálky. Nepozoroval jsem u ní ani supercelární znaky. Zaujal mne však pohled na oblak cumulonimbus, který zdánlivě postrádal kovadlinu. Na snímku níže sice kovadlina je, ale ta ja až za oblakem, takže se zdá, že s ním nemusí souviset. Domníval jsem se, že tato kovadlina je s bouřkovým oblakem spojena (že se nejedná o dva bouřkové oblaky za sebou). Uvědomoval jsem si, že vhodně situovaný pozorovatel nemusí bouřkovou kovadlinu vůbec vidět, pokud se dívá na "obnažené" jádro bouřkového oblaku - místo, kde vzestupné proudění (updraft) živí bouřkový oblak. Tato moje myšlenka byla později potvrzena, když mi Jakub Zahuranec poslal odkaz na vyjádření Slovenského hydrometeorologického úřadu, kde je oblak vyfotografován zboku a v textu je uváděno, že se jednalo o supercelu s dobře vyvinutým wall cloudem.

Ve vysokém troposférickém patře bylo silné výškové proudění, které postupovalo směrem ode mě k oblaku. Proto má oblak na snímku kupovitý charakter. Vláknitá kovadlina byla výškovým prouděním unášena na jih, a proto je vidět pouze v pozadí oblaku.

Cumulonimbus capillatus incus (panorama)
Distant splitted storm cloud

Na radarovém snímku nalevo je vidět, jak se supercela rozdělila na dvě samostatné buňky (LM a RM, left mover a right mover), které se od sebe vzdalovaly a nakonec se rozpadly.

Obsah podléhá licenci Creative Commons (uveďte zdroj, neužívejte komerčně) 4.0 Mezinárodní.                    © Mgr. Petr Hykš, hykspet@gmail.com
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky