10. červenec 2020

13.07.2020

Ráno 10. července jsem vyrazil na lov komety C/2020 F3 (NEOWISE). Tou dobou byla situována nad severovýchodním obzorem a tak se mi ji poštěstilo vyfotografovat společně s mezosférickou oblačností. NLC sezóna v roce 2020 byla neobyčejně štědrá. Především koncem června a začátkem července bylo možné zahlédnout alespoň náznak oblačnosti téměř každý druhý den. Příliš mne tedy nepřekvapilo, že když jsem dorazil na stanoviště, byly vedle jasné komety vidět i poměrně jasné mezosférické oblaky. Pouhým okem jsem to nepoznal, ale po úpravě prvních fotek se ukázalo, že tato oblaka byla nádherně nasvícena vycházejícím Sluncem. Mají podobu červánků.


Mesospheric afterglow with comet C/2020 F3 NEOWISE (panorama)

Mezosférické červánky s kometou C/2020 F3 (NEOWISE), panorama



V další hodině oblaka postupně zjasňovala a šlphala nad obzor podobně, jako tato za posledních 13 let nejjasnější kometa. Mezosférická oblaka mne nepřekvapila, ale byl jsem jimi stejně uchvácen jako kdybych je viděl poprvé v životě. Vidět nízko nad obzorem jasnou kometu společně s jasnou mezosférickou oblačností bylo zkrátka neuvěřitelné. Dělal jsem si legraci z toho, jak je rok 2020 bláznivý. Tak bláznivý, že doufáme, že nám v pohledu na jasnou kometu nebude bránit příliš jasná mezosférická oblačnost. Mnozí fotografové s tím opravdu museli bojovat.


Mesospheric clouds with Comet C/2020 F3 NEOWISE (panorama)
Comet C/2020 F3 NEOWISE (panorama)
Obsah podléhá licenci Creative Commons (uveďte zdroj, neužívejte komerčně) 4.0 Mezinárodní.                    © Mgr. Petr Hykš, hykspet@gmail.com
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky