16. červen 2020

16.06.2020

První mnou pozorovaná en-el-céčka v roce 2020 byla skvostná. Na stanoviště jsem dorazil právě v čas. Poprvé jsem odtud také viděl NLC v noci, jinak jsem odtud pozoroval vždy ráno. Na kamerách se rýsovala velmi pěkně. Cestou jsem si jich nevšiml. Na stanovišti však byla nepřehlédnutelná, zářila opravdu pěkně. Bohužel se obloha postupně zatahovala. 


First noctilucent clouds of 2020

NLC oblaka s jasně patrnou varietou lacunosus - oblaka jsou proděravěná.



Undulating NLC clouds

A na tomto snímku vyniká varieta undulatus - oblaka jsou viditelně zvlněná.



Po několika málo prvních snímcích, kdy se ukázala i varieta lacunosus a undulatus, jsem se rozhodl zkusit sériové snímání, abych mohl později vytvořil své první časosběrné NLC video. Protože se zatahovalo opravdu rychle, má konečné video pouze čtyři vteřiny, na kterých je reálně zachyceno asi 20 minut. Video si však můžete nastavit na kvalitu 4K a zároveň si jej zpomalit na rychlost přehrávání 0.25 nebo 0.5. Odnesl jsem si další ponaučení - že time-lapse videa NLC budou vypadat lépe v detailu, kde se krásně ukáže jejich jemná struktura. Přikládám tedy poprvé nejen jeden z detailních snímků, ale i video.


Obsah podléhá licenci Creative Commons (uveďte zdroj, neužívejte komerčně) 4.0 Mezinárodní.                    © Mgr. Petr Hykš, hykspet@gmail.com
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky