29.-30. červen 2020

30.06.2020

Večer 29. června mi zavolal Karel, že právě z Brna pozoruje NLC. Vyrazil jsem na své oblíbené místo na odpočívadle nad Věteřovem, ale cestu mi zkřížila mlha. Normální člověk by to otočil a jel jinam. Nahoře na kopci bylo naštěstí pěkně bezmlžno. Jak si tak pochvaluji, že mi Měsíc v první čtvrti osvětluje krajinu, s obdivem pozoruji "noční svítící" mezosférickou oblačnost na Zemi nad přízemní mlhou, která zalévá Ždánice a táhne se až ke Věteřovu. Oblaka nebyla jasná, ale měla pěknou detailní vláknitou strukturu.


NLC above Ždánice

Mezosférická oblaka nad Ždánicemi.



NLC se znovu ukázala v nadcházejícím ránu, kdy byla výraznější a rozsáhlejší. A tentokrát byla situována nad mlhou zalitým Věteřovem. Protože fotky z předchozí noci jsem měl již zpracované, věděl jsem, že bych měl udělat delší expozice. Fotky z předešlé noci byly po úpravách hodně zašuměné. Místo třinácti vteřin jsem tedy nastavil dvacet vteřin. 


Bright NLC clouds above stratus

Nejvyšší a nejnižší oblaka na Zemi, mezosférická oblačnost a mlha.

Bright NLC clouds above stratus


Obsah podléhá licenci Creative Commons (uveďte zdroj, neužívejte komerčně) 4.0 Mezinárodní.                    © Mgr. Petr Hykš, hykspet@gmail.com
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky